pondělí 29. srpna 2016

3 Rady Pro Život V Zahraničí

Tuším, že to byl Kazma, kdo po videu z Českého Slavíka v jednom rozhovoru řekl... V Česku, mě zná hodně lidí, ale stačí přejet hranici do Německa a tam jsem nikdo. Nikdo mě nezná a nikoho nezajímám...

Ač se to zdá jako naprosto logická věc, tak přesto v tom ukryto dost myšlenek. Představte si, že Váš život je RPG hra (hra kde si vytváříte vlastní postavu) tato představa není alespoň pro mě nic těžkého, protože život opravdu RPG hrou je. Každý má svou postavu (sebe ) o kterou se stará, zažívá příběhy a rozvíjí se. Zkušeností, které se svou postavou získáváte Vám dávají učíte množství bodů a je jen na Vás do jakých schopostí tyto body budete investovat. Jakmile dosáhnete dospělosti, začínáte pracovat a starat se sami o sebe tak můžeme hovořit o tom, že je Vaše postava již dost pokročila. Zvládáte obstát ve Vámi známém světě, se starými zaběhnutými pravidly. Víte, že když se něco nepodaří ta je tam máma a táta a ti za Váš všechno vyřeší. Jenže to co si spousta lidí co chtějí žít v zahraničí neuvědomuje, je to že pokud se vydáte za hranice své vlasti tak budete zase začínat na úrovni nula. Vaše hra bude restartována a to co jste se naučili doma už neplatí. Jenže teď jste starší, máte větší ego, myslíte si že všechno víte a všechno znáte. Tak na to všechno zapomeňte. Musíte si uvědomit, že neznáte nic. Začínáte od znova, musíte se kolem sebe dívat a kývat na to co Vám řeknou zkušenější. Obsahem tohoto článku není někoho hanobit, vysmívat se mu, snižovat ho apod. Naopak účelem je MOTIVOVAT VLASTNÍM PŘÍKLADEM dodat sebevědomí, poukázat co je důležité a upozornit některé lidi na to, že pokora je důležitá a že na světě je spousta věcí, které prostě neznámé. Nikdo neví všechno. Ale já už teď vím, že život mimo hranice Česka je úplně jiný a vůbec nezáleží na tom, kolikrát jste byli v Chorvatsku a objednali jste si tam jak páni pizzu na tržnici v lámané ČeskoChorvatstine.

Nyní Vám řeknu o některých věcech, které jsou myslím že jsou zcela zásadní pro život v zahraničí a je úplně jedno kde to bude.


Přijmout svou výchozí pozici

Čím dříve se smíříte s tím, že na svém začátku začínáte opravdu na úrovni nula a učíte se vše nové jako malé dítě, tím lépe pro Vás. Spousta lidí to nechápe a stále se snaží přirovnávat všechno ke své vlastní zemi. Nejde to, je to až příliš vzdálené. Žijete v novém světě smiřte se s tím. V Česku jste byl manažer firmy? Fajn, budete začínat jako prodavač a prodávat pomeranče. Proč ne? Nějak musíš začít. Vždy si ale musíš udržet svou hrdost a čest. Nikdy nedělat něco co se ti příčí nebo protiví, to není ta správná cesta. Čím rychleji se naučit všechny nové věci poznáš jak tvoje nová zem funguje, tím lépe pro Tebe. Počítej s tím, že se několikrát spálíš, že několikrát spadneš až na dno. Ale vždy musíš VSTÁT, všechny ty pády té udělají silnější, dodají tvé postavě další bosunové body a donutí se zlepšovat, donutí té se stát silnější osobností, kterou později jen málo věcí dokáže porazit na zem. Spousta lidí, ale ztroskotá na tom, že velmi často používají slovní spojení "Já bych chtěl" CHTÍT NESTAČÍ! MUSÍŠ MAKAT. Schválně se zamysli, kolikrát si řekl větu "Já bych chtěl něco". Určitě mnohokrát. A teď kolikrát si toho opravdu dosáhl nebo se alespoň ze všech sil snažil. Denně slýchávám věty typu "Já bych chtěl zhubnout Já bych chtěl být víc ohebný, Já bych chtěl lepší práci" Ale co proto uděláš je to na čem záleží! Chceš být ohebný ? Tak se protahuj denně 20 minut. Nemáš 20 minut? Tak vstaň o 20 minut dříve! Prostě si najdi cestu. Pouze tento přístup tě může posunout dopředu.


Jasná cesta a disciplína!

Důvodem proč lidí často říkají "Já bych chtěl" je ten že oni často ani sami nevědí co vlastně chtějí! NEMAJÍ PLÁN, NEMAJÍ VIZI. Neví co přesně chtějí dělat. Když se nad tím zamyslíš, víš přesně co chceš dělat třeba za 2-5 let? Nebo alespoň jakým směrem a kde se ubírat? Já jsem to taky nevěděl, souhra náhodných okolností a tvrdé práce mě dostala až k tomu, že píši tyto řádky, jak ironické že je píši právě já. Před pár lety bych se asi hodně smál, kdyby mi někdo řekl kde budu, co budu dělat a že o tom ještě budu psát ostatním abych je motivoval. Nicméně teď už přesně vím co chci. Přesně vím co mě baví a co chci dělat. A dělám proto maximum a to jen díky další vlastnosti kterou pokud chcete v zahraničí uspět musíte mít a tou vlastnoti je DISCIPLÍNA. Magické to slovo. To co pro mě toto slovo znamená je hodno minimálně rozsáhlému článku nebo videu. Kombinaci Vašeho plánu nebo Vaší vysněné vize a neotřesitelne disciplíny totiž dosáhnete všeho. Pamatuji si na jedno skvělé video z Arnoldem, když vyprávěl jak se připravoval na juniorskou soutěž v kulturistice. A všichni mu říkali že to nejde, že on nemůže vyhrát. Ale věřil, měl vizi toho že tuto juniorskou soutěž vyhraje a diciplinu na ní tvrdě bez výmluv trénovat. Dal vedle sebe dvě židle aby na nich mohl dělat kliky, vyrobil si amatérské závaží a soutěž vyhrál a od toho momentu už nikdy nepřestal pochybovat o tom, že něco nedokáže. Protože vždy věděl, že když má člověk vizi a neotřesitelnou disciplínu nikdy neuhnout z cesty tak toho dosáhne. Nevím do jaké míry je jeho vyprávění pravdivé, určitě tam bude spousta věcí jiných, ale jako motivační řeč je to skvělé a podstata toho všeho je více než jasná a na zbytku příliš nezáleží. Proto pokud se rozhodneš jet do zahraničí, tak určitě je lepší pokud máš jasnou představu co budeš dělat, je super jít na slepo a zkoušet obstát, je to můj případ a je to také skvělá škola. Ale opravdu je lepší pokud máš jasný plán a potom se ho držíš. 

Snaž se být jiny

Proč by měl nějaký zaměstnavatel zaměstnat tebe, když může zaměstnat jakéhokoliv občana dané země. Profese po kterých se nově příchozí cizinci často poohlížejí opravdu nevyžadují žádnou nebo jen malou kvalifikaci, proto je může teoreticky dělat každý. Tak proč by někdo měl vybrat právě tebe? Nejlepší věc, kterou můžeš udělat je byt proste jiny. Někdy stačí vypadat jinak, mít lepší vzdělání a nebo umět něco co ostatní neumí. Každá z těchto věcí má svou hodnotu, ideální je když máte z každého něco. To Vám dává dost velké šance. Pamatuji si, že jsem jednou ve fitku mluvil s chlapíkem, který dělá producenta na jedné nejmenované TV stanici a vyprávěl mi jak Brad Pitt začal svou kariéru. Byla to něco jako osud, dělal Kuře na Hollywood bulváru a šel na pár castingu na seriály a filmy a oni zrovna potřebovali někoho kdo má blond vlasy a milý úsměv. A podívej se teď. Byt jiny je vždy lepší. Snaž se proto být jiný, konkurence je opravdu veliká.

Nemůžu říct nikomu žádný přesný návod jak se přestěhovat na druhou stranu světa. A ani nechci, nepřijde mi to fér k lidem, kteří na tuto pozici dřeli, trvalo jím než se všechno naučili, nepřijde mi to ani fér k této zemi. Prostě to poznávání a získávání zkušeností je na tom to krásné. Nemůžeš přijít prostě k hotovému a slíznout jen tu smetanu. Každopádně pokud si budeš vědom své nové pozice, pokud budeš mít vizi nebo sen a disciplínu ho dosáhnout a pokud dokážeš být v něčem jiný a jedinečný tak je tvůj úspěch jen otázkou času, není to otázka jestli, ale je to otázka KDY.

Závěrem.... hraj svou RPG hru jak nejlépe můžeš. Nepromarni ani jedné jediný den, uč se nové věci. Nevyhledávej lidí, kteří tě drží na jednom místě. Nepodceňuj se, ale ani se nepřeceňuj, stanov si realistické cíle. Já si například nebudu dávat cíl že budu jednou na olympiádě dělat na bradlech stojku, určitě nebudu. Ale má stojka bude natolik dobrá abych ji mohl učit ostatní s pocitem že to dělám dobře a svědomitě a baví mě to. A o to jde. Pokud ti někdo bude říct, že v zahraničí neuspěješ, usměj se stanov si cil prostě jeď. Jeď do neznáma, co můžeš ztratit? Pokud máš doma rodiče, kteří tě mají určitě rádi a budeš jim chybět tak se ti budou snažit vyjít vstříc a pomoc Ti jak budou moci. A když na to přijde, když se budeš pohybovat v rámci Evropy, i kdyby jsi naprosto selhal a nikde se neuchytil tak domu se můžeš vrátit i zadarmo stopem. Tak na co čekáš? Cestovat po světě, žít v jiných místech je nádherně. Starat se sám o sebe, tak aby na Tebe mohli být rodiče hrdí. Poznávat nové lidi a kultury to je přece skvělé. Stanov si cíl, tvrdě makej a jdi do toho!

 Pokud děláš něco co tě baví, tak časem najdeš i způsob, jak se tím uživit...

2 komentáře:

  1. Skvěle řečeno Michale ... tenhle článek jsi zde dal přesně 29 srpna 2016 jak se tak divam. Přesně v tento den jsem měl 30 let a pořád nevím co dělat co by mě mohlo bavit. Mám přítelkyni a rok a půl starého kluka. Chtěl bych pro nás lepší život než mít ten stereotypní zivot zde v cr. Bydlím v ORlove určitě víš kde to je když jsi z karvine. Sám víš že když chceš někde na výlet někde se podívat musíš cestovat protože okolo nic není. Mám kamarády na Miami ale tam pro ně je život celkem tezky. Já sám osobně nevím co bych měl dělat nebo chtěl ale jednu věc vím jistě chtěl bych žít v LA. Byl bych ti moc vděčný kdyby jsis udělal čas a třeba to semnou probral

    OdpovědětVymazat
  2. Nedělal bych si cíl L.A., dal bych cíl US. a postupně se propracovat směr LA. Jezdil jsem tam kamionem ale když jsem vyděl nízké sazby za cestu/ práci hned jsem ztratil zájem. Hodně kluků z R.federace bere práci za malé peníze protože mají rodiny/ příbuzné v Brooklynu a LA. a tím sníží cenu práce za jízdu mezi. Tak se musí hledat jiné cesty/ jízdy. Stále musíme hledat.

    OdpovědětVymazat